0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

نحوه خواندن مقدار مقاومت

نحوه خواندن مقدار مقاومت
چکیده مطلب :

مقاومت یکی از عناصر پرکاربرد در صنعت الکترونیک است که وظیفه محافظت مدار در برابر اضافه جریان ها را بر عهده دارد واحد اندازه گیر مقاومت ها اهم می باشد.

مقاومت یکی از عناصر پرکاربرد در صنعت الکترونیک است که وظیفه محافظت مدار در برابر اضافه جریان ها را بر عهده دارد واحد اندازه گیر مقاومت ها اهم می باشد. این مطلب نحوه خواندن مقدار مقاومت الکترونیکی و کد رنگی مقاومت ها را توضیح می دهد.

آموزش تعمیرات برد الکترونیکی

پیشنهاد ویژه: دوره آموزش تعمیرات برد الکترونیکی و آموزش طراحی برد الکترونیکی بصورت کاملا عملی و تضمینی در آموزشگاه فن آموزان. برای ثبت نام و دریافت مشاوره رایگان با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

فیلم آموزش نحوه خواندن رنگ مقاومت

انواع مقاومت ها

انواع مقاومت به دو دسته مقاومت های نوع DIP و مقاومت های نوع SMD تقسیم می شوند.

  • مقاومت نوع DIP

این مقاومت ها دارای پایه و معمولا به رنگ زمینه خاکی و دارای تعدادی خط رنگ بر روی بدنه خود هستند این رنگ ها نشان دهنده مقدار مقاومت می باشند

مقاومت نوع DIP

نکته : در نصب مقاومت بر روی مدارات جهت اتصال مهم نیست زیرا مقاومت ها دارای پلاریته + و – نیستند.

تعیین ظرفیت مقاومت DIP با استفاده از رنگ بندی

در مقاومت ها چهار رنگ وجود دارد که سه رنگ اول نشان دهنده مقدار مقاومت و رنگ چهارم نشان دهنده میزان تلرانس مقاومت می باشد جدول و مثال زیر این موضوع را روشنتر خواهند کرد.

تعیین ظرفیت مقاومت ها

مثال: ظرفیت مقاومت زیر را تعیین کنید؟

تعیین ظرفیت مقاومت dip

رنگ قرمز اول نشان دهنده عدد 1 رنگ قهوه ای نشان دهنده عدد 2 و رنگ قرمز سوم نیز عدد 1 را نشان می دهد که به معنی تعداد صفرها است نوار طلایی رنگ نیز نشان دهنده تلرانس 5 درصد می باشد درنتیجه ظرفیت مقاومت 120 اهم و تلرانس 5 درصد را نشان می دهد

  • مقاومت نوع SMD

نوعی دیگر از مقاومت ها که بر روی مدارات الکترونیکی لحیم کاری می شود این نوع مقاومت در مدارات SMD با رنگ مشکی و چند عدد بر روی آن در وسط و رنگ نقره ای (قسمت لحیم شده) در دو طرف آن نشان داده می شود.

مقاومت نوع smd

نحوه مشخص کردن ظرفیت مقاومت SMD

بر روی مقاومت های SMD عددی نوشته شده است که دو رقم اول عینا نوشته می شود و رقم سوم نشان دهنده تعداد صفرها در تعیین ظرفیت مقاومت می باشد همچنین اگر حرف R دربین اعداد باشد نشان دهنده ممیز یا اعشار است.

مثال : تصویر زیر مثالی از تعیین ظرفیت مقاومت های SMD می باشد.

تعیین ظرفیت مقاومت smd

یک نوع مقاومت SMD دیگر وجود دارد که یک نوار مشکی رنگ در وسط آن می باشد و هیچ عذذی نیز بر روی آن نوشته نشده است این نوع از مقاومت، مقاومت صفر نام دارد که در مدارات برای اتصال کوتاه کردن یا در اصطلاح جامپر زدن کاربرد دارد.

مقاومت های دیگری از جمله مقاومت های قابل تنظیم م رئوستا پتانسیومتر، مقاومت متغییر (LDR , TDR , VDR , MDR) نیز وجود دارند.

آموزشگاه فن آموزان دوره های آموزشی الکترونیک ، تعمیرات و کنترل ابزار دقیق نظیر آموزش plc ، تعمیر و طراحی بردهای الکترونیک ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی و برد آنها ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش هوشمند سازی ساختمان و … را بصورت کاملا عملی و پروژه محور تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای کشور برگزار می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 02191321001 تماس بگیرید.


امتیاز بدهید

2 پاسخ به “نحوه خواندن مقدار مقاومت”

  1. با سلام! مقاومت smd که روی آن نوشته شده R560 آیا 560 اهم است یا 560، اهم؟

  2. سلام مطلب جالبی بود ممنونم رنگها رو از کدوم طرف مقاومت باید خوند جهت خوندن فرق نداره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *