0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

مدار الکتریکی کلید دوپل

مدار الکتریکی کلید دوپل
چکیده مطلب :

مدار الکتریکی کلید دوپل همراه شمای فنی ، حقیقی و مسیر جریان ترسیم شده در تصویر زیر عملکرد یک کلید دو پل را نشان می دهد. از کلید دوپل می توان برای روشن و خاموش کردن دو وسیله برقی از یک محل استفاده نمود ورودی فاز پس از گذشتن از لوازم حفاظتی مانند فیوزها وارد کلید دوپل می شود همانطور که در مدار الکتریکی کلید دوپل مشاهده می کنید ورودی فاز به صورت مشترک برای دو کنتاکت استفاده شده که از خروجی کلید دوپل برای روشن نمودن دو لامپ استفاده شده است.

یکی از کلید های مورد استفاده بر برق ساختمان به منظور روشن و خاموش کردن دو دسته لامپ یا قطع و وصل جریان برق برای دو تجهیز الکتریکی، کلید دو پل می باشد. کلید های دو پل در انواع متنوعی در بازار وجود داشته و به دلیل طراحی ساده مورد استقبال برقکاران قرار گرفته است. در این مقاله ضمن معرفی کلید دو پل، با انواع و کاربرد آن ها آشنا خواهیم شد. در ادامه به منظور آشنایی با نقشه سیم کشی کلید دو پل، مدار الکتریکی کلید دو پل به طور کامل توضیح داده می شود. تمامی مباحث برق ساختمان در دوره آموزش برق ساختمان درجه 1 و درجه 2 بصورت کاملا عملی و کاربردی در مجموعه فن آموزان ارائه می شود. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

آموزش برق ساختمان

آموزشگاه فن آموزان در دپارتمان برق صنعتی و ساختمان خود دوره های تخصصی ویژه بازار کار از جمله آموزش تابلو برق ، آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش سیم پیچی موتور و .. را تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای کشور و با اعطای مدرک معتبر برگزار می کند. جهت اطلاع از نحوه شرکت در دوره ها و دریافت مشاوره رایگان با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

فیلم معرفی مدار الکتریکی کلید دوپل

معرفی کلید دو پل

کلید دو پل یکی از کلید های کاربردی در صنعت ساختمان می باشد. کلید دو پل از کنار هم قرار گرفتن دو کلید یک پل تشکیل شده و به منظور قطع و وصل کردن دو مدار از یک نقطه مورد استفاده قرار می گیرند. ماهیت کلید دو پل بسیار ساده بوده و به راحتی قابل نصب است. با به کار گیری کلید دو پل در ساختمان می توان به راحتی دو دسته لامپ را از یک نقطه خاموش و روشن کرد.

کلید دوپل

کلید دو پل دارای سه اتصال می باشد. در هر کلید دو پل یک پیچ مشترک به رنگ طلایی و دو پیچ غیر مشترک به رنگ نقره ای وجود دارد. پیچ مشترک با پیچ های غیر مشترک در ارتباط می باشد. در صورتی که پیچ های غیر مشترک به یکدیگر متصل نیستند.

در صورتی که تشخیص اتصال مشترک در کلید دو پل سخت باشد می توان از اهم متر دیجیتالی استفاده کرد. بدین منظور کافی است اهم متر را روی حالت بوق قرار داده و رابط اهم متر را به اتصال های کلید دو پل وصل کنید. با مشاهده تغییر وضعیت بوق اهم متر هنگام جا به جا کردن رابط اهم متر به شناسایی کلید مشترک بپردازید.

بیشتر بخوانید: مدار الکتریکی کولر آبی

انواع کلید دو پل

کلید دو پل به دلیل استفاده زیاد در ساختمان ها در مدل های متنوع طراحی و تولید می شوند. از انواع کلید دو پل می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • کلید دو پل روکار
  • کلید دو پل توکار
  1. کلید دو پل روکار: کلید دو پل رو کار نیازی به قوطی برای نصب کردن نداشته و به راحتی بر روی دیوار ها نصب می شوند. دسترسی به کلید های دو پل رو کار برای عیب یابی و تعمیر آسان می باشد.

انواع کلید دوپل

  1. کلید دو پل توکار: کلید های دو پل تو کار بر خلاف کلید رو کار به صورت قوطی های از پیش قرار داده شده درون دیوار طراحی می شوند و در ساختمان نصب می گردند. کلید تو کار به علت قرار گرفتن در دیوار دسترسی به نسبت سخت تری برای تعمیر و عیب یابی برق ساختمان دارند.

موارد استفاده از کلید دوپل

در کنترل روشنایی ساختمان می باشد. کلید دو پل برای قطع و وصل جریان برق برای دو مصرف کننده مثل دو لامپ یا دو وسیله برقی کاربرد دارد. در مکان هایی مانند سالن های بزرگ پذیرایی که از چندین لامپ و لوستر برای روشنایی محیط استفاده می کنند. با به کار گیری کلید دو پل می توان یک دسته از لامپ ها را به طور جداگانه روشن یا خاموش کرد. هم چنین با فشردن هر دو کلید تک پل موجود در کلید دو پل می توان هر دو دسته از لامپ ها را به طور همزمان روشن و خاموش کرد.

استفاده از کلید دو پل موجب صرفه جویی در مصرف سیم، لوله و کلید می شود. به همین دلیل در مواردی که بخواهیم از سیم و کلید کمتری در برق کشی استفاده کنیم می توانیم از کلید دو پل بهره ببریم.

تصویر مدار الکتریکی کلید دو پل

مدار الکتریکی کلید دو پل به صورت زیر است.

مدار کلید دوپل

نقشه سیم کشی کلید دو پل برای دو لامپ

به منظور استفاده از کلید دو پل برای روشن و خاموش کردن دو لامپ با توجه به مدار الکتریکی کلید دو پل نشان داده شده در بخش قبل در ابتدا سیم فاز را پس از عبور دادن از فیوز به جعبه تقسیم، به کنتاکت مشترک طلایی رنگ وصل می کنیم. برای کم کردن درصد خطا از سیم قرمز رنگ برای سیم فاز استفاده کرده و با حرف P مشخص می کنیم. سپس از کنتاکت های غیر مشترک نقره ای رنگ دو سیم به رنگ قهوه ای را به ته دو سرپیچ لامپ ها متصل می کنیم. در آخر، سرپیچ ها را به سیم نول شبکه وصل می کنیم.

به دلیل صرفه جویی در مصرف سیم نول، سیم نول را برای هر دو لامپ مشترک در نظر می گیریم.

نقشه سیم کشی کلید دو پل برای دو لامپ

بیشتر بخوانید: مدار الکتریکی رله زمانی

نقشه سیم کشی کلید دو پل برای چهار لامپ

هنگامی که تعداد لامپ های متصل به کلید دو پل بیشتر از 2 عدد باشد سرپیچ ها به دو بخش تقسیم شده و با هم موازی می شوند. در صورتی که بخواهید از یک کلید دو پل برای کنترل روشنایی چهار لامپ استفاده کنید به طوری که هر یک از کلید های تک پل قادر به روشن و خاموش کردن دو لامپ باشند باید طبق شکل زیر عمل کنید.

نقشه سیم کشی کلید دو پل برای چهار لامپ

با توجه به نقشه سیم کشی کلید دو پل برای چهار لامپ، هر دو لامپ از یک سیم فاز برق گرفته اند. در شکل مشاهده می کنید که دو لامپ سمت راست از سیم فاز قرمز رنگ و دو لامپ سمت چپ از سیم فاز به رنگ سبز تغذیه می کنند. مشابه حالت قبل سیم نول در بین تمامی لامپ ها مشترک قرار گرفته و به هیچ کدام از پیچ های کلید وصل نشده است.

نکات ایمنی نصب کلید دو پل

به منظور جلوگیری از برق گرفتگی و وقوع حوادث جبران ناپذیر لازم است یک سری نکات ایمنی را هنگام نصب کلید دو پل رعایت کنیم.

  • قبل از شروع به نصب کلید دو پل از قطع بودن جریان برق و کنتر اطمینان حاصل کنید.
  • نصب کلید دو پل را به صورت استاندارد انجام دهید.
  • از ابزار مناسب برق ساختمان و دارای عایق استفاده کنید.
  • از کار کردن در محیط مرطوب بپرهیزید.

نکات ایمنی نصب کلید دو پل

مدار الکتریکی کلید دوپل به همراه شمای فنی ، حقیقی و مسیر جریان ترسیم شده در تصویر زیر عملکرد یک کلید دو پل را نشان می دهد. از کلید دوپل می توان برای روشن و خاموش کردن دو وسیله برقی از یک محل استفاده نمود ورودی فاز پس از گذشتن از لوازم حفاظتی مانند فیوزها وارد کلید دوپل می شود همانطور که در مدار الکتریکی کلید دوپل مشاهده می کنید ورودی فاز به صورت مشترک برای دو کنتاکت استفاده شده که از خروجی کلید دوپل برای روشن نمودن دو لامپ استفاده شده است.

شمای فنی ، حقیقی و مسیر جریان مدار الکتریکی کلید دو پل

شمای فنی ، حقیقی و مسیر جریان مدار الکتریکی کلید دو پل

برخی دیگر از دوره های تخصصی با درآمد بالا که در آموزشگاه فن آموزان ارائه می شود شامل آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش plc و … می باشد. تمامی دوره ها بصورت عملی در کارگاههای مجهز و با مجوز رسمی از سامان فنی حرفه ای ارائه می شود. جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
نویسنده مطلب
پرهام انتظامی
حمیدرضا هوشمند

حمیدرضا هوشمند هستم. فارغ التحصیل برق و کنترل. در حوزه برق ساختمان و صنعتی و حوزه های زیربط نظیر تابلو برق ، هوشمند سازی، سیستم های حفاظتی فعالیت دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با این حوزه ها را به اشتراک می گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *