تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر
چکیده مطلب :

در تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر می توان گفت تمام وسایل وصل شده به سیستم آدرس پذیر دارای آدرس مخصوص به خود می باشند. هر زمانی که آتش تشخیص داده شود…

استفاده و انتخاب سیستم مناسب اعلام حریق فقط یک نیاز نمی باشد، بلکه بستگی به نیاز کاربر انتخاب بین هزینه کمتر، کارایی بیشتر و کاهش زمان نصب می باشد.

مرسوم ترین انواع اعلام حریق امروزه در بازار نوع متعارف و آدرس پذیر می باشند. در هر دو نوع وسایل مربوطه به پنل مرکزی وصل می شوند. فرق اصلی در نوع این است که در مدل آدرس پذیر دقیقا مشخص می شود که چه دستگاهی فعال شده است.

تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

تفاوت سیستم متعارف (کانونشنال) و آدرس پذیر چه چیزی می باشد؟!

در تفاوت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر می توان گفت تمام وسایل وصل شده به سیستم آدرس پذیر دارای آدرس مخصوص به خود می باشند. هر زمانی که آتش تشخیص داده شود، وسیله تشخیص دهنده اطلاعات خود را به سیستم مرکزی فرستاده و مشخص می شود کدام وسیله دقیقا فعال شده است. این قابلیت باعث می شود که شما دقیقا محل آتش را تشخیص دهید و برای خاموش کردن آتش سریعا اقدام کنید.

در سیستم های متعارف هیچ  مکانیزمی جهت تشخیص نقطه آتش  به صورت دقیق وجود ندارد. اما با توجه به قابلیت Zone بندی، به صورت کلی می توانید محل آتش را تشخیص داد. به صورت مثال می توان گفت اگر شما یک ساختمان دو طبقه داشته باشید که بخواهید برای آن سیستم متعارف طراحی کنید طبقه اول را در Zone اول و طبقه دوم را در Zone  دوم قرار خواهید داد.

حال اگر آتشی در طبقه اول رخ دهد چراغ Zone اول روشن شده و می دانید در طبقه اول آتش رخ داده است ، اما اینکه دقیقا کجای طبقه اول مشخص نمی باشد.

تفاوت سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف ؟!

در نوع متعارف سیم کشی به شکل ستاره ای می باشد که پنل در مرکز قرار خواهد گرفت ولی در مدل آدرس پذیر تمام تجهیزات و پنل مرکزی در یک حلقه قرار خواهند گرفت.

مقایسه قیمت اعلام حریق متعارف و آدرس پذیر

کدامیک ارزانتر است؟!

سیستم های متعارف قیمت پایین تری در تجهیزات اولیه دارند، حال آنکه برای نصب نیازمند به هزینه زیادی می باشند. این به دلیل ستاره ای بودن سیم کشی می باشد و هر وسیله باید جداگانه به پنل وصل شود. ولی در سیستم آدرس پذیر تمام تجهیزات در یک حلقه قرار می گیرند. شاید الان این مفهوم که چرا قیمت نصب تجیهزات متعارف بیشتر می باشد برای خواننده مشخص تر باشد که به دلیل طولانی بودن سیم کشی از نظر متراژ و همچنین زمان نصب برای نصاب !

از طرف دیگر سیستم های آدرس پذیر دارای مکانیزم هایی می باشند که می تواند شما را در هزینه های مالی به شدت صرفه جو تر کند! به عنوان مثال در دتکتور های آدرس پذیر جریان هوا مدام سنجیده می شود و احتمال آلارم یا همان هشدار، به صورت خطا کمتر خواهد شد!

مقایسه قابلیت اطمینال اعلام حریق کانونشنال و آدرس پذیر؟!

اگر تا اینجای مطالب را خوانده باشید خیلی راحت جواب این سوال برای شما باید مشخص شده باشد: آدرس پذیر! به این دلیل که در سیستم های آدرس پذیر تجهیزات در یک حلقه می باشند و قطع شدن یک وسیله منجر به اختلال بقیه وسایل نخواهد شد. همچنین ما مفهوم و وسیله ای به نام Isolator   داریم که هر قسمت را جدا می کند در سیستم های آدرس پذیر و اگر قطعه ای آسیب ببیند به سایر دستگاه ها آسیبی وارد نخواهد شد و به درستی کار خود را انجام خواهند داد. ولی در سیستم متعارف به علت استفاده نکردن از حلقه خارج شدن هر قطعه از مدار احتمالا باعث مختل شدن بقیه وسایل خواهد شد.

نتیجه گیری :

به صورت کلی سیستم آدرس پذیر انتخاب مناسب تری می باشد، زیرا وقتی آتش تشخیص داده شود شما در زمان کمتری نقطه آتش را پیدا کرده اید و تلفات کمتری داده اید در نتیجه آسیب کمتری خواهید دید و هزینه کمتری پرداخت خواهید کرد. همچنین از لحاظ هزینه نصب به علت سادگی در نصب و زمان کمتر دارای قیمت کمتری می باشد. تنها تفاوت که هنوز برخی دنبال سیستم های متعارف هستند قیمت اولیه پایین تر تجهیزات متعارف می باشد که باعث می شود محل یا شرکت های کوچک هنوز به دنبال سیستم های متعارف برای استفاده باشند.

دوره های پرطرفدار:


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *